У последње две деценије мобилни телефони су постали незаобилазан вид комуникације, а подједнако брзо је прихаваћено и њихово коришћење током вожње.
Упоредо са тим појавио се и велики број студија и истраживања које су указале на негативне последице употребе мобилног телефона током вожње на безбедност саобраћаја. Наиме, истраживања сугеришу да је 25% од свих саобраћајних незгода повезано са дистракцијом (поремећај пажње), док се социјална и економска цена ових незгода процењује на приближно 40$ билиона годишње.
Свакако постоји много разлога због којих возачи током вожње скрећу пажњу са саобраћајне ситуације (рекламни панои поред пута, играње игрица, паљење цигарете, мењање песме на радију, шминкање, разговор у колима, саобраћајна незгода која се догодила у супротној траци итд.) али свакако је најчешће скретање пажње на екран мобилног телефона.
Употребом телефона (разговор, читање и слање порука, читање вести, ажурирање статуса, лајковање, тражење телефона по џеповима и торби итд.) пажња возача се преусмерава са саобраћајне ситуације, а време потребно да возач реагује на одређене ситуације у саобраћају је повећано. Осим што реагују спорије, возачи који користе телефон током вожње не запажају велики број детаља и ситуација из окружења, док се мождана активност при вожњи аутомобила смањује за чак 37% при слушању гласа који допире из мобилног телефона, што све заједно за последицу има настанак саобраћајне незгоде.
Разговор мобилним телефоном, по неким истраживањима, одвлачи пажњу од управљања возилом од 1 до 2 секунде, а то у пракси значи да при брзини од 50 километара на час за само две секунде пређете чак 28 метара. А најмање две секунде вам је потребно да видите на екрану телефона ко вас зове или ко вам је послао поруку. Дакле, 28 метара ћете возити практично на слепо и то само да бисте бацили поглед на телефон, а у тих 28 метара може да закочи ауто испред вас, да ступи пешак на коловоз, да се промени боја на семафору итд. Такође, ако се крећемо 60 километара на час, одвлачењем пажње од пола секунде наш аутомобиле пређе 8 метара, а то је дужина два пешачка прелаза. У том случају поглед на мобилни телефон може да усмрти пешака!
Од разговора мобилним телефоном током вожње опасније је ако се телефон користи за читање и слање СМС порука, читање вести, лајковање, и постављање статуса на друштвеним мрежама. Осим заузетости једне руке, сада више ни поглед возача није усмерен на пут, па је могућност да дође до незгоде још већа. Научници са Универзитета у Барселони истраживањем су дошли до податка да је писање СМС порука док возите опасније чак и од вожње под дејеством алкохола, када је конзумирана доза дупло већа од дозвољене.
Према истраживањима, разговор телефоном током вожње повећава ризик од настанка незгоде четири, а писање и читање СМС порука чак осам пута. Неки истраживачи у овој области пореде коришћење мобилног телефона са дејством алкохола од најмање 0,8 мг/мл.
Занимљив податак је да вас сликање селфија током вожње омета на 14 секунди, а проверавање друштвених мрежа може вас омести на пуних 20 секунди! Ако се крећемо брзином од 50 километара на час, за једну секунду прелазимо 14 метара, ако нам је пажња током вожње усмерена на проверање друштвених мрежа, у најбољем случају ћемо прећи 300 метара на слепо.
Важно је напоменути, да коришћење телефона, писање порука, играње игрица, или држање слушалица телефона на оба уха опасно је и за пешаке приликом преласка улице.
На крају да резимирамо. Употреба мобилног телефона током вожње за последицу има: дуже време реакције за препознавање и реаговање на неочекиване догађаје, смањену способност одржавања правилног положаја возила у саобраћајној траци, управљање возила неприлагођеном брзином, сужено видно поље (возачи занемарују периферни вид и осматрање ретровизора), изостанак реаговања на саобраћајну сигнализацију, држање краћег одстојања, повећани стрес и ментално оптерећење.
Сви смо ми учесници у саобраћају и требамо се понашати на такав начин да не угрожавамо властиту безбедност и безбедност других учесника у саобраћају. Свако од нас може бити пешак којег возач не види јер чита вести преко телефона. Свако од нас може бити бициклиста који страда јер возач који лајкује неки статус касни у реаговању на саобраћајну ситуацију. А сасвим сам сигуран да нико од нас не би пристао да изгуби живот или да остане инвалид јер је неки возач одлучио да користи телефон док вози.
Још једном апелујем на возаче да током вожње не користе мобилни телефон или да то чине на безбедан, прописан и законом дозвољен начин, употребом „handsfree“ опреме. Сваким другим поступком и неодговорним понашањем угрожавамо свој живот, као и животе осталих учесника у саобраћају.