ДруштвоЗдрављеРајачка народна школа здравља: Мајке ђака првака у сусрет 1. септембру

Рајачка народна школа здравља: Мајке ђака првака у сусрет 1. септембру

Рајачка народна школа здравља: Деца, школа — COVID-19

Почетак септембра сваке године, важан је дан за нашу земљу, јер тада почиње школска година. Као сваке године, тада ће хиљаде ђака да крену школама у сусрет, својим друговима и новим школским обавезама и задацима.

Посебно је узбудљив почетак школске године за ђака првака и његову породицу. Мајке су се данима припремале за тај дан, да свога ђака, чврсто држећи за руку поведу најсигурнијим путем до школе, а тамо га препусте учитељима, на почетку једног новог периода у његовом животу – периода обавеза и одговорности.

Тај 1. септембар ове године разликује од свих других у овом веку. Има посебан значај, јер се земља налази у борби са корона вирусом, који још не попушта и ствара код мајки забринутост и неизвесност за судбину малог ђака у школи. Оне траже одговор на многа питања. На нека не могу их добити. COVID-19 је велика загонетка. Болест за коју нема још увек лек ни вакцина је велика тајна.

Добро проучивши „Упутство о мерама заштите здравља ученика и запослених за основне и средње школе”, одлучио сам да одем у један мањи и један већи град у близини мог места становања и поразговарам са мајкама ђака првака о корона вирусу.

Успео сам у томе лакше него што сам, очекивао. Свака од шесторо мајки је била веома мотивисана да разговара о поласку детета у школу и корона вирусу. Истина је да нису све биле забринуте због корона вируса. Неке су толико биле опседнуте својим ђаком прваком и његовим припремама за почетак школовања, да су мислиле само на своје дете и на његов први сусрет са школом. Цела породица ђака првака целе године већ, живи само за тај дан, за који се припрема годинама.

При сусрету са њима свакој сам показао „Упутство”. Нису све ни чуле за то, а ниједна га није видела, а камоли да га је прочитала. Несхватљиво је да „Упутство” није штампано у хиљаде примерака и подељено ђачким породицама на подручју школе.

Затим сам поставио питање мајкама ђака првака шта ће прво да питају учитеље своје деце у школи.

Прво питање ће бити да ли је дете здравствено безбедно, односно колико је безбедно да се не зарази корона вирусом. Одговори на то питање су у „Упутству”. Рекле су ми да ће тражити да им у школи кажу шта је школа предузела за здравствену безбедност ђака првака и осталих ученика и како могу оне да допринесу остварењу свега тога.

Настојао сам да умирим њихову забринутост за безбедност детета, подсећајући их да сваки полазак у школу носи известан ризик по безбедност детата, али да сада оне могу, да смање опасност од инфекције корона вирусом, ако своје дете припреме и науче га како да се безбедно понаша у школи. Али, да то учине тако да дете не преплаше већ да му улију вољу да мере против корона вируса одговорно и обавезно примењује. Очекују да ће, како је објављено, да првог дана у школи разговарати и добити упутства од учитеља шта да чине и како да дете оспособе да се понаша на одговарајући начин.

Подсетио сам их на најважније мере заштите од инфекције вирусом короне, које су примењивале са мање или више пажње од почетка епидемије, посебно да оне и остали чланови домаћинства имају учешћа у томе као узори које ће дете да следи. Уозбиљиле су се када сам их обавестио да се многа деца инфицирају корона вирусом од родитеља у кући и другова на улици. Зато би требало упозорити дете да, колико је могуће пази како се понаша како у школи тако и на улици. А у кући, сви сте одговорни да се не разболите, од корона вируса.

Али, остала су многа питања недоречена. Имам утисак да мајке треба да буду боље припремљене за разговор са ђацима о самом вирусу COVID-19, да би могле отворено и вешто да разговарају са ђацима о томе. Ако би причале ђацима о епидемији страшног и смртoносног вируса отворено, створиле би страх код деце. Боље је скренути им пажњу на хигијенске мере, прање руку на премер, или ношење маске.

Настојте да уверите дете да ћете о свему разговарати са учитељем стварајући код детета сигурност да Ви, као мајка и учитељ имате довољно знања и могућности да детету помогнете да се безбедно осећа у школи.

Настојао сам да мајкама укажем на потребу да детету причају о корона вирусу, онако како то одговара узрасту ђака првака, без прећуткивања чињеница и у настојању да ђака заштите и да га не забрину.

Мајке знају како да користе језик здравља у разговору са децом. Упутио сам их да заједно са учитељима пронађу праве одговоре на питање ђака првака о корона вирусу.

Предложио сам им да науче дете да их одмах обавести ако се лоше осећа, кући, пре поласка у школу, или за време наставе, да би се обратиле лекару за помоћ. Нарочито да пазе да ђак, ако је болестан не иде у школу. Нека детету причају о позитивним примерима које чини држава и школа, сви око њих, да се корона савлада, стварајући код детета самопоуздање и уливајући наду да ће се то заиста догодити. То ће мале ђаке орасположити и испунити спокојством и поверењем у успех онога што чине за њих одрасли, родитељи и наставници у школи и њиховој околини.

На крају сам им препоручио да добро бирају речи и пазе шта причају ђаку прваку и шта раде, јер ће оно памтити сваку реч и сваки њихов потез, посебно што се то догађа у једној изузетној едукативној ситуацији, какав је први дан у школи. Свакој сам поручио: „Никада не разговарај тако да једна твоја прича има супротно значење од претходне или следеће. То ће ђака збунити и учинити га неодлучним у примени знања о корона вирусу. Зато је најважније како ћете завршити разговор са дететом”.

Растајући се од мајки ђака првака, осетио сам да је на њиховим плећима велика одговорност, како да оспособе дете да се не инфицира корона вирусом у школи. Исто тако и у кући и на улици. И да ту одговорност мора поделити са учитељима у школи. Учинило ми се да су мајке и учитељи у школи најважнији за заустављање вируса COVID-19 на школском прагу.

Поменута одговорност, значај и улога мајке је заиста велика у борби са корона вирусом. Њена природа је да рађа и подиже потомство у породици, али и да потомство штити на сваком месту где му прети опасност. Она дете храни и облачи, купа и припрема му топао кутак у дому и чисту постељу. Брине о његовом расту и развоју. Прати га у школу и после наставе доводи кући.

Помаже му да ради домаће задатке. Брине о успеху у школи и иде на родитељске састанке. У животу детета она је незаменљива. Треба је уверити у важност улоге коју ће имати у борби са вирусом COVID-19 у школи и прихватити је као равноправног члана школског тима у борби са корона вирусом.

Сви медији који преузму текст, фотографије или видео, дужни су да наведу извор – Тимочка (timocka.rs). Уколико преузимају комплетан текст и фотографије, већи део текста, или је пренета интегрална вест, у обавези су да наведу извор и поставе линк ка тој вести.

Društvene mreže

24,862ПратилацаЛајкуј
4,536ПратилацаЗапрати
1,264ПратилацаЗапрати
222ПратилацаБаци суб