Удружење „Сигурне стазе” из Бора поднело је иницијативу за измене Одлуке о техничком регулисању саобраћаја и формирању зона 30 и зона успореног саобраћаја на територији града Бора.
Циљ иницијативе је да се саобраћајним повезивањем зона 30, зона успореног саобраћаја и бициклистичких стаза/трака у Бору формирају „Стазе урбане мобилности” које би биле прилагођене рањивим учесницима у саобраћају (деца, старија лица, особе са инвалидитетом, бициклисти итд.). Предлог је доступан на овом линку.
Иницијатива се везује за циљеве декаде безбедности саобраћаја од 2021. до 2031. проглашене од стране Уједињених нација. И за један од циљева одрживог развоја Уједињених нација који носи назив „Одрживи градови и заједнице” који има за циљ стварање одрживих градова – градова који су приступачни, са добрим системом јавног превоза, бициклистичком и пешачком инфраструктуром и великим бројем зелених површина.
Ове зоне подразумевају другачији приступ решавању проблема и другачије обликовање саобраћајног простора уз примену иновативних, практичних и једноставних решања која би задовољила све учеснике у саобраћају и кориснике овог простора. Другим речима, уређењем ових зона треба се фокусирати на човека и стварним захтевима и потребама које имају крајњи корисници.
Такође, приликом формирања ових зона посебна пажња мора се посветити особама са одређеном врстом инвалидитета којима би требало обезбедити адекватну инфраструктуру и подршку, како би сви корисници имали подједнако право и могућност за учешће у саобраћају.
Да би дошли до задовољавајућег решења потребно је сагледавање целокупне уличне мреже града Бора и предузимање низа саобраћајно-регулативних, грађевинских, урбанистичких и архитектонских мера чији би циљ био формирања јединственог и безбедног простора доступног за све кориснике.
Пре пројектовања и формирања ових зона неопходно је урадити низ истраживања и анализа, формирати елаборат безбедности саобраћаја за зоне, са посебном анализом обима и потреба пешачких токова.
Овакве ствари су једноставно неопходне како би добили задовољавајуће решење.
Саобраћај је динамична ствар, те стога захтева константно праћење и анализирање.
Идеално би било пројектовати такав систем који ће грешке исправљати.
Улица је основни архитектонски простор града, и није намењена само за кретање моторних возила већ и за кретање осталих учесника у саобраћају (пешака, бициклиста, старијих лица, особа са инвалидитетом итд.) и од ње зависи живот насеља и људи који ту живе.
Иницијатива за измене Одлуке о техничком регулисању саобраћаја и формирању зона 30 и зона успореног саобраћаја на територији града Бор поднета је Одељењу за привреду и друштвене делатности, Одељењу за урбанизам, грађевинске, комуналне, имовинско-правне и стамбене послове, Савету за безбедност саобраћаја у Градској управи Бор, градоначелнику Александру Миликићу и ЈКП за стамбене услуге – Управљачу пута на територији града Бора.
Овај пројекат реализује се у оквиру програма „Активни грађани – боље друштво: заговарањем ка сарадњи и демократском развоју Србије” (javnozagovaranje.bos.rs), који реализује Београдска отворена школа (bos.rs) уз подршку америчког народа путем Америчке агенције за међународни развој (УСАИД) (usaid.gov/serbia).