У Врњачкој бањи у среду, 24. јуна почела је јубиларна 15. Међународна конференција „Безбедност саобраћаја у локалној заједници”. Презентације и радионице одржаће уважени стручњаци из Србије, Швајцарске, Енглеске, Француске, Немачке, Украјине, Грчке, Словеније, Северне Македоније, Хрватске, Босне и Херцеговине, Црне горе и др.
Конференцију су отворили проф. др Крсто Липовац и проф. др Миладин Нешић упознајући присутне шта све конференција доноси са собом и какво је тренутно стање безбедности саобраћаја у Републици Србији.
Присутни су се сложили да локалне самоуправе иако имају законску обавезу и дужност да раде на унапређењу безбедности саобраћаја, то раде на јако ниском нивоу. Професор Липовац је нагласио да Закон о безбедности саобраћаја на путевима у Србији је добро прописао надлежности и одговорности, обавезу оснивања локалних тела за безбедност саобраћаја, одржив начин финансирања активности у безбедности саобраћаја (30% новца од казни иде на рачун јединица локалне самоуправе), а на државном нивоу постоји управа саобраћајне полиције која добро покрива све јединице локалне самоуправе, као и Агенција за безбедност саобраћаја која посебну пажњу посвећује сарадњи са јединицама локалне самоуправе.
Локална тела за безбедност саобраћаја имају одличну прилику да осмисле, спроводе и координирају све активности „на локалу“. Законом су прописани: обавеза оснивања локалних тела за безбедност саобраћаја, обавеза наменског коришћења средстава од казни за саобраћајне прекршаје, начин расподеле ових средстава, намена ових средстава, обавеза доношења стратегија и акционих планова безбедности саобраћаја, обавеза доношења годишњих програма безбедности саобраћаја и извештавања о реализацији програма, праћење реализације стратешких докумената итд. Све већи број градова и општина прихвата концепт стратешког управљања безбедношћу саобраћаја, припрема, усваја и спроводи мере и активности према стратешким документима… Ове јединице локалне самоуправе имају боље резултате и успостављају одрживо и трајно управљање безбедношћу саобраћаја.
Нажалост, још увек постоји значајан број општина и градова који нису применили овакав концепт, немају стратешке документе, не доносе годишње програме безбедности саобраћаја, па чак и ненаменски користе новац од казни за саобраћајне прекршаје. Ово би се односило на све локалне самоуправе у Тимочкој Крајини. Трагично је да ови градови и општине немају своје представнике на оваквим конференцијама, и то нам доста говори о (не)заинтересованости, (не)стручности и (не)знању лица која су задужена у овим локалним самоуправама на пословима везаним за безбедност саобраћаја.
Конференцију је отворила важна радионица која се односи на стратегије и стратешко управљање безбедношћу саобраћаја у региону, коју је водио господин Ненад Николић, представник УНЕЦЕ – Уједињених нација Економске комисије за Европу. Радионица се бавила стратегијама безбедности саобраћаја у државама региона, са мерама које су предвидели и мерама које су спровели, са достигнућима и проблемима са којима се сусрећу.
Једно од уводних предавања је одржао господин Алан Рос из Велике Британије које се односило на циљеве одрживог развоја и најновија искуства у припреми Планова одрживе мобилности у свету и у Србији. У том смислу су се анализиирали циљеви и захтеви безбедности саобраћаја у складу са глобалним и националним циљевима одрживог развоја.
Као представник ЕУ обратиће се Катерина Флора из Грчке која ће представити нову стратегију безбедности саобраћаја за ЕУ. И оваква размена искустава се први пут организује у региону, на тако високом нивоу.
На конференцији ће бити представљена најновија искуства у примени нових превозних средстава као што су тротинети, мала електрична возила, електрични бицикли и сл. (micromobility). Ову радионицу ће водити представници компаније „Декра” из Немачке који, у овом тренутку имају највише искустава у развоју и примени овог вида превоза.
Изузетна пажња ће бити посвећена спровођењу стратегије безбедности саобраћаја и расправи о научним методама праћења резултата. У том смислу биће изложени циљеви националне стратегије безбедности саобраћаја за Србију, као и за неколико градова и општина (за град Београд и тако даље) и резултате који су постигнути.
Наука се залаже да се успех у безбедности саобраћаја мери степеном достизања усвојених циљева у стратешким документима, а не поређењем са одабраним годинама. Само на тај начин се може елиминисати нестручно праћење резултата и злоупотреба статистичких података у циљу истицања само похвала на водеће субјекте безбедности саобраћаја.
На конференцији ће се највише простора посветити излагању примера из праксе. Наиме, учесници ће имати прилику да чују представљање одабраних примера мера и активности које су поједине јединице локалне заједнице успешно спроводиле у претходном периоду, али и да изложе своја искуства и учествују у бројним дискусијама.
У склопу тога биће представљен и јединствен пројекат који је урадило ГИС удружење Србије „Сигурне стазе и путање кретања ученика основних и средњих школа у Бору” који још увек Градска управа у Бору не препознаје као користан алат у управљању безбедности деце у саобраћају.
На конференцији ће бити места и за излагање научних и стручних радова који ће се наћи у зборнику радова. Ови радови покривају веома различите области безбедности саобраћаја и сваки појединачно изазива интересовање, подстиче питања и отвара простор за дискусије.