Струковно удружење „Сигурне стазе” Бор у сарадњи са МТБ групом Бор покреће иницијативу да Бор добије бициклистичку инфраструктуру и да се унапреди безбедност бициклиста на територији града Бора.
Из разлога зато што град Бор нема бициклистичку инфраструктуру предлаже се следеће:
- Формирати „Пешачко-бициклистичку стазу” на Црновршкој прузи;
- Предлог у којим улицама у Бору потребно пројектовати бициклистичке стаза/трака дали смо на ГИС платформи www.bicibor.rs;
- Предлог у којим улицама у Бору потребно пројектовати зоне 30 дали смо на ГИС платформи www.bicibor.rs;
- Обезбедити паркинг за бицикле код свих јавних, комуналних, образовних и здравствених установа као и на свим постојећим јавним паркиралиштима.
- Да град Бор субвенционише куповину бицикла за грађане на примеру града Новог Сада;
Како би се дошло до задовољавајућег решења потребно је формирање Саобраћајно-урбанистичког тима при Градској управи Бор који би се бавио креирањем јавних политика за одрживи развој града.
У склопу пројекта „Крећи се одрживо – Бор на два точка” реализовали смо истраживање „Анализа ставова грађана Бора о безбедном учешћу бициклиста у саобраћају на територији града Бора, са оценом стања безбедности” чији резултати могу поткрепити оправданост иницијативе, наводе из Струковног удружења „Сигурне стазе” Бор.
Истраживање је доступно на овом линку.
У целокупном узорку, 12% испитаника користи бицикл као свакодневни вид превоза у комбинацији са другим видовима. Разлог овоме може бити и чињеница да у Бору недостаје бициклистичка инфраструктура, где 92,57% испитаника сматра да је Бору потребна бициклистичка инфраструктура. Док 85,15% испитаника сматра да је Бору потребан паркинг за бицикле.
Грађани Бора су лошим оценама оценили и поступање возача према бициклистима у саобраћају. Највећи проценат испитаника (42,36%) поступање возача оцењује довољном оценом, а потом следе недовољна (32,02%) и добра (19,21%). Док је највећу оцену дало свега 0,49% испитаника.
Између осталог грађани Бора су незадовољни саобраћајним и урбанистичким уређењем града од стране Градске управе. Велики проценат грађана (81,19%) је недовољном оценом оценило улагање Градске управе у развој бициклистичког саобраћаја.
Из свега наведеног произилази и забринутост испитаника која се огледа у томе да велики проценат (73,4%) не би дозволили детету да самостално управља бициклом на територији града Бора.
Иницијативу је својим потписом подржало 268 љубитеља бициклизма у Бору.
Иницијатива је упућена: градоначелнику Бора – господину Александру Миликићу, председнику скупштине града – господину Драгану Жикићу, заменику председника скупштине града – господину Ивану Вучковићу, Градском већу, господину Игору Јанковићу, Одељењу за привреду и друштвене делатности, Одељењу за урбанизам, грађевинске, комуналне, имовинско-правне и стамбене послове, Савету за безбедност саобраћаја и ЈКП за стамбене услуге – Управљачу пута на територији града Бора.
ГИС платформа и предлог наше петиције се везују за циљеве проглашене декаде безбедности саобраћаја (2021. до 2031.) од стране Уједнињених нација, као и за један од циљева одрживог развоја Уједињених нација који носи назив „Одрживи градови и заједнице” који има за циљ стварање одрживих градова – градова који су приступачни, са добрим системом јавног превоза, бициклистичком и пешачком инфраструктуром и великим бројем зелених површина.
Бенефит и предност за локалну самоуправу видимо и у чињеници што наша платформа испуњава услове четврте индустријске револуције. Заснована је на примени и употреби информационих технологија (ИТ) и отворених података (open data) и што представља стандард у пројектовању и промоцији паметних градова (smart city) и паметне мобилности (smart mobility).
Петиција се реализује у склопу пројекта „Крећи се одрживо – Бор на два точка” који је добио подршку пројекта Владе Швајцарске „Заједно за активно грађанско друштво – АКТ”, који спроводе Helvetas Swiss Intercooperation и Грађанске иницијативе.