Техничким регулисањем саобраћаја и саобраћајним повезивањем зона 30 Удружење „Сигурне стазе” из Бора настоји да створи услове рањивим учесницима, као што су деца, пешаци, старија лица, особе са инвалидитетом, бициклисти и други, за безбедно учествовање у саобраћају.
Градска насеља у којима би требало азмислити о другачијем планирању саобраћајног и урбанистичког простора пошто немају инфраструктуру за рањиве учеснике у саобраћају или је инфраструктура у лошем стању су следећа: Бор 2, Металург, Нови градски центар, Слатинско, Ц-16, Старо и Ново Селиште, Брезоник, Болничко насеље, итд.
Предлог је доступан на првој интерактивној ГИС платформи за бициклисте www.bicibor.rs у региону.
ОПРАВДАНОСТ ИНИЦИЈАТИВЕ
Услов за креирање и унапређење техничког регулисања саобраћаја је да град Бор донесе и усвоји План одрживе урбане мобилности, као и измене Одлуке о техничком регулисању саобраћаја на територији града Бора.
У прилог томе говоре и резултати истраживања Удружења „Сигурне стазе” из Бора. Наиме, велики проценат Борана (87,68%) сматра да је потребно да град Бор донесе План одрживе урбане мобилности. Такође, велики проценат грађана Бора сматра да је потребно изменити Одлуке о техничком регулисању саобраћаја на територији града Бора (89,66%) и прилагодити је тренутном саобраћајном систему.
Пракса широм света је показала да политичке и инжењерске мере усмерене ка повећању безбедности рањивих учесника у саобраћају доприносе повећању целокупног нивоа безбедности саобраћаја. Највећи проценат грађана Бора (87,68%) подржава формирање зона 30 и зона успореног саобраћаја, мере који имају за циљ да доведу до нижих брзина кретања у граду, а све са циљем промовисања активних видова превоза.
Како би дошли до задовољавајућег решења потребно је формирање Саобраћајно-урбанистичког тима при ГУ Бор који би се бавио креирањем јавних политика за одрживи развој града.
Највећи проценат испитаника (на скали од 1 до 5, где је 1 најнижа а 5 највиша оцена) је безбедност саобраћаја у Бору оценио добром оценом (41,09%), а потом следи довољна оцена (35,15%). С друге стране, свега 1,98% испитаника сматра да је безбедност саобраћаја у Бору одлична.
Разлог овако лоших оцена стања безбедности саобраћаја у Бору, може бити повезан и са лошим оценама грађана о томе какво је поступање возача према рањивим учесницима у саобраћају. Највећи проценат испитаника (35%) поступање возача оцењује довољном оценом, а потом следе добра (32%) и недовољна (27%). Док нико од испитаника није дао највећу оцену за стање безбедности деце у саобраћају на територији града Бора.
Унапређење саобраћајног и урбанистичког простора на територији града Бора је незамисливо без примене „хуманог инжењеринга“, концепта који захтева другачији приступ решавању проблема и другачије обликовање саобраћајног и урбанистичког простора уз примену иновативних, практичних и једноставних решања која би задовољила све учеснике у саобраћају. Другим речима, уређењем града Бора треба се фокусирати на човека и стварим захтевима и потребама које имају његови грађани.
ПРЕДНОСТИ ЗОНЕ 30
Закон о безбедности саобраћаја зону 30 дефинише као део пута, улице или насеља у којој је брзина кретања возила ограничена до 30 километара на час и ова зона мора бити обележена прописаном саобраћајном сигнализацијом.
У стручној литератури се може наћи и следећа дефиниција: Зона 30 је компактан и јасно ограничен део урбанизованог подручја насеља или града, унутар ког је дефинисан посебан режим саобраћаја свих корисника и посетилаца, уз ограничење брзине моторних возила до 30 километара на час.
Да би дошли до задовољавајућег решења потребно је сагледавање целокупне уличне мреже града Бора и предузимање низа саобраћајно-регулативних, грађевинских, урбанистичких и архитектонских мера чији би циљ био формирања јединственог и безбедног простора доступног за све кориснике.
Такође, приликом формирања ових зона посебна пажња мора се посветити особама са одређеном врстом инвалидитета којима би требало обезбедити адекватну инфраструктуру и подршку, како би сви корисници имали подједнако право и могућност за учешће у саобраћају.
У овим зонама деца треба да уче да возе бицикл, скејт или ролере. Колико само има улица на територији града Бора на којој су пешаци приморани да се крећу колозовом пошто су тротоари заузети паркираним возилима. Формирањем ових зона добили би мултифункционалност.
Улица је основни архитектонски простор града, није намењена само за кретање моторних возила, већ и за кретања осталих учесника у саобраћају (пешака, бициклиста, особа са инвалидитетом, и тако даље) и од ње зависи живот насеља и људи који ту живе.
Безбедност би се подигла на виши ниво. Смањењем брзине, смањује се број и последице саобраћајних незгода.
Такође, са смањењем брзине долази и смањење буке, емисије штетних гасова, гужве, стреса итд. Овим концептом смиривања саобраћаја и хуманог инжењеринга свакако долази до побољшања квалитета јавног простора и добија се пријатан и усклађен изглед.
Предност ове зоне која је јако важна је то што и деци омугућава да користе бицикл као превозно средство. По тренутно важећем Закону о безбедности саобраћаја, деци испод 12 година је забрањено да учествују у јавном саобраћају, осим у зони школе, зони успореног саобраћаја, зони 30 и бициклистичким стазама.
Самим тим, увођењем ових зона створили би се услови за безбедно учествовање деце у саобраћају.
Ово је свакако веома дуг пут који почиње снагом аргумената, којима се Удружење „Сигурне стазе” труди да укаже на потребе промене свести грађана, надлежних и струке. Такође, чланови „Сигурних стаза” су свесни је та промена неминовна, јер у супротном ће нам комплетан јавни простор бити заузет аутомобилима, што паркираним, што њима намењеном инфраструктуром.
Требало би свако само да погледа улицу у којој живи и видеће који је однос јавног простора намењен моторном саобраћају, а који осталим учесницима у саобраћају.
Иницијатива је упућена: градоначелнику Бора – господину Александру Миликићу, председнику скупштине града – господину Драгану Жикићу, заменику председника скупштине града – господину Ивану Вучковићу, Градском већу, господину Игору Јанковићу, Одељењу за привреду и друштвене делатности, Одељењу за урбанизам, грађевинске, комуналне, имовинско-правне и стамбене послове, Савету за безбедност саобраћаја и ЈКП за стамбене услуге – Управљачу пута на територији града Бора.
Иницијатива се реализује у склопу пројекта „Крећи се одрживо – Бор на два точка” који је добио подршку пројекта Владе Швајцарске „Заједно за активно грађанско друштво – АКТ”, који спроводе Helvetas Swiss Intercooperation и Грађанске иницијативе.
Да град Бор буде безбедан, приступачан и саобраћајно уређен!