У сали Градске управе у Бору одржан је округли сто на коме је Игор Велић доносиоцима одлука у ГУ Бор представио план како да град Бор буде одржив и саобраћајно и урбанистички уређен.
На почетку излагања Велић је присутне упознао са стањем безбедности саобраћаја на територији града Бора и неопходности стратешког управљања безбедношћу саобраћаја.
„Стратегија за безбедност саобраћаја је важан документ којим се омогућава упознавање са тренутним стањем безбедности саобраћаја и приказ стања безбедности саобраћаја коме се тежи, као и давање смерница којима је могуће најлакше и најбрже достићи жељено стање”, истиче Велић.
Велић је присутнима представио и резултате „Истраживања о приступачности саобраћајне и урбанистичке инфраструктуре са оценом стања безбедности”, које Удружење „Сигурне стазе” тренутно спроводи за потребе реализације пројекта „Израда мобилне и wеб апликације за особе са инвалидитетом на територији града Бора” који је подржан од стране „Траг” фондације.
Чак 95% посто грађана Бора сматра да је граду неопходна Стратегија за безбедност саобраћаја и План одрживе урбане мобилности. Поред ова два документа град Бор нема ни Акционе планове и Катастар саобраћајне сигнализације.
Велић је нагласио да је План одрживе урбане мобилности важна политичка мера која је дефинисана као циљ за побољшање приступачности градским областима, која обезбеђује висок квалитет и одрживост мобилности за све учеснике у саобраћају.
Преко 50% грађана Бора је стање безбедности саобраћаја оценило најмањом оценом (недовољно и довољњо), док је преко 70% грађана саобраћајану културу у граду оценило најмањим оценама. Такође, преко 70% грађана је најмањом оценом оценило поступање возача према слабијим ученицима у саобраћају (особе са инвалидитетом, деца, старија лица, бициклисти итд.).
Што се тиче приступачности урбанистичке инфраструктуре, преко 90% грађана је оценило најмањом оценом, док је преко 80% грађана и саобраћајну инфраструктуре окарактерисало као неприступачну за слабије учеснике у саобраћају.
„Сигурне стазе” су представиле и два нова пројекта која одлукује примена нових технологија (пре свега географских информационих система), у стратешком управљању урбаном мобилношћу. Тако да ће град Бор до краја године добити и два нова ГИС софтвера и две мобилне и wеб платформе pristupacnostbor.com и mobilitybor.com.
На округлом столу је било речи и о опасним локацијама на територији града Бора које су дефинисане саобраћајном студијом и пројектом урбане мобилности „Сигурне стазе и путање кретања ученика основних и средњих школа у Бору”.
У наставку свог излагања Велић је изложио све проблеме који су присутни у зонама школа на територији града Бора као и могућности за њихово превазилажање. Посебан акценат у овом делу округлог стола је стављен на формирање зона 30 и зона упореног саобраћаја, као и на пројектовању бициклистичких стаза/трака и јачању инфраструктуре за бициклисте.
„На поменутим локацијама је неопходан другачији приступ саобраћајном обликовању простора, уз примену интуитивно логичних и једноставних решења за све учеснике у саобраћају, а посебно за децу, имајући у виду њиховог понашање и карактеристике”, наставља Велић.
„Унапређење саобраћајног и урбанистичког простора у Бору је незамисливо без примене ‘хуманог инжењеринга’, концепта који се у основи фокусира на човека и окреће стварним захтевима и проблемима које имају корисници. Овај принцип заправо представља скуп саобраћајних, урбанистичких, грађевинских, архитектонских и других мера са циљем формирања јединственог, безбедног, амбијентално прихватљивог и подједнако доступног простора за све кориснике”, додаје Велић.
Како Велић наводи, улица је основни архитектонски простор града, није намењена само за кретање моторних возила, већ и за кретања осталих учесника у саобраћају (пешака, бициклиста, особа са инвалидитетом…) и од ње зависи живот насеља и људи који ту живе.
„Најважније чињенице и закључци произашли из анализа које је урадило Удружење ’Сигурне стазе’ би требало да буду смернице за идентификацију проблема страдања становништва у саобраћајним незгодама, за планирање других детаљнијих истраживања и будућих активности свих субјеката на територији града Бора, у циљу унапређења безбедности саобраћаја”, наглашава Велић.
Велић је присутнима предложио и пар савета који би ГУ Бор помогли у јачању капцитета за стратешко управљање саобраћајем на територији града Бора: Кадровско јачање ГУ Бор; Стално стручно усавршавање запослених у ГУ Бор, Формирање стручног тима за управљање безбедношћу саобраћаја; Припрема и усвајање стратешких докумената (стратегија безбедности саобраћаја и акциони план безбедности саобраћаја) и њихово доследно спровођење; Доследно и одговорно, наменско коришћење средстава од казни за саобраћајне прекршаје; Организовање мерења и снимања индикатора безбедности саобраћаја и других обележја безбедности саобраћаја и праћење стања на основу података (безбедност саобраћаја мора бити заснована на подацима); Подстицање стручњака да критички учествују у свим активностима унапређења безбедности саобраћаја; Континуирана помоћ и подршка свим локалним субјектима безбедности саобраћаја; Промоција савременог концепта одговорности за стање безбедности саобраћаја.
Такође, Велић је присутнима дао предлог за сарадњу и изложио шта би све Сигурне стазе могле да ураде за град:
- Стратегију за безбедност саобраћаја
- План одрживе урбане мобилности
- Акционе планове
- Катастар саобраћајне сигнализације
- Развој ГИС софтвера за безбедност саобраћаја и урбану мобилност
- Саобраћајне анализе применом географских информационих система
- Израда мобилних и веб апликација за стратешко управљање безбедношћу саобраћаја (тренутно су у изради: pristupacnostbor.com и mobilitybor.com
- Савремен концепт саобраћајног васпитања и образовања
- Консултантску и саветодавну подршку и помоћ
На крају је присутнима представљења прва књига из издавачке делатности Сигурних стаза „Сигуран смер – водич кроз основна правила саобраћаја”. Бесплатне примерке књиге ће добити све основне школе на територији Тимочке Крајине.
Такође је представљен и приручник „Смернице за развој микромобилности у Републици Србији”, чије се издавање очекује крајем године. Овај пројекат Удружење „Сигурне стазе” реализује у сарадњи са америчком консултантском компанијом „Aecom”.