Одлазак на село је одличан начин да се споје боравак у природи, активан или пасиван одмор и да се упозна са културом и традицијом неког краја. Примарни мотиви због којих туристи долазе на село су природа, културно наслеђе, гастрономија, као и активности којима се могу бавити током свог боравка. Прави пример једног таквог домаћинства је и домаћинство „Укусно, Марковић” из зајечарског села Брусник.
Сеоско домаћинство „Укусно, Марковић” ускоро ће бити категорисано, а туристи ће уживати не само у лепоти природе, већ и у активностима које ово домаћинство нуди.
Код овог домаћина туристи могу учествовати у припреми сопствене зимнице са производима из баште, а могу учествовати у самом процесу настанка вина и ракије.
„Поред наше радње за прераду воћа и поврћа, од недавно имамо и уређене собе за спавање, као и кухињу која је урађена средствима из пројекта ’ЕУ за тебе’. Наши гости могу заједно са нама да припремају зимницу, слатка, џемове, а могу и да уживају у прелепој природи. У близини нам је језеро Совинац, и Тимок је близу, може да се пеца, кампује, а и да се купа. Налазимо се у близини Рајачких пимница, Неготина и Дунава. Свако ко дође може да се одмори и забави, имамо и бицикле. Туристи могу да једу природну храну, пију природне сокове и све је потпуно домаће”, каже Анела Марковић.
„Одморите се од градске вреве и дођите овде. У нашој башти може да се убере поврће од којих касније туристи кроз наше радионице сами себи могу да спреме зимницу”, рекао је Драган Марковић.
Туристичка организација града Зајечара је програмом за 2023. годину имала у плану реализацију семинара на тему развоја сеоског туризма
„У марту месецу одржана је едукација где су наши учесници могли да добију одговоре на сва питања и да добију те неке почетне смернице како би се бавили сеоским-руралним туризмом. Град Зајечар, с обзиром да има 42 села има потенцијала за сеоски туризам. Примарни мотиви туриста су свакако лепота природног окружења, ту је и културно наслеђе, а исто тако и гастрономија. Оно што је од изузетног значаја да би нам се туристи поново вратили јесу активности које домаћин има да понуди. У домаћинству ’Укусно, Марковић’ у Бруснику туристи могу да спремају зимницу са домаћинима, да праве ракију, да пешаче, да прикупљају лековито биље, све су то активности које код посетилаца и туриста стварају један нов доживљај и задовољство и на тај начин привлаче туристе. Поред агро туризма, и све оне које то привлачи, овде ће уживати и еко туристи. Еко туризам је област која заиста предњачи у последње време”, истакла је Драгана Гогић Рајковић, в.д. директора Туристичке организације града Зајечара.
Овакав вид активног и пасивног одмора на селу све више привлачи туристе.
„Мој најјачи утисак из Брусника је гостољубље, гастрономија, гљиве и багреми. Хвала овим добрим људима који желе да понуде нешто есенцијално и исконско што људи из ових крајава имају. Волела бих да ојача вински туризам на територији Зајечара и очекујем да ће интересовање људи на тај начин порасти и продужити боравак наших гостију што нам је и циљ. Надам се да ће у овој години порасти број смештаја у руралном крају”, рекла је Драгица Радовић, туристички инспектор.
Регионална агенција за развој источне Србије – РАРИС увек је ту да помогне садашњим и будућим угоститељима да што боље пласирају своје производе и представе своја сеоска домаћинства.
„РАРИС је у целој овог причи неко ко је од старта почео сарадњу са сеоским домаћинством ’Укусно, Марковић’ и ко је помогао при реализацији идеје да се региструје радња за прераду воћа и поврћа и пређе на један виши ниво. Преко ГИЗ-а смо добили средства да стари објекат претворимо у кухињу, а гости овог домаћинства могу сами себи да спреме зимницу. Сада имамо и кухињу и четири двокреветне собе и ово сад постаје једно озбиљно сеоско домаћинство, а РАРИС и даље прати и подржава људе да своје идеје реализују на најбољи могући начин”, казао је Бобан Костандиновић, РАРИС.
Рурални туризам дотиче две важне привредне гране, пољопривреду и туризам, где се комбиновањем различитих активности, а у циљу задовољења потреба туриста, формира специфичан облик туристичког производа.