Поводом завршене 15. Међународне конференције „Безбедност саобраћаја у локалној заједници” која се ове године одржала у Врњачкој бањи разговарали смо са еминентним стручњаком за безбедност саобраћаја проф. др Борисом Антићем.
Поштовани професоре хвала Вам што сте издвојили своје време за овај интервју, и надам се да ће нашим читаоцима бити од користи.
– Хвала Игоре, увек ми је задовољство када сам у могућности да са бившим студентима допринесем ширењу свести о безбедности саобраћаја. Медији су једна од најважнијих карика која може да допринесе ширењу знања и утемељивању позитивних ставова код учесника у саобраћају.
Поштовани професоре, као истакнути члан научно-програмског одбора, шта нам можете више рећи о конференцији? Који је њен значај за нашу земљу и регион и који су њени циљеви?
– Добро је позната максима: „Мисли глобално – делуј локално”, која се успешно може применити и у безбедности саобраћаја. Наиме, како би се у нашој земљи створио безбедан саобраћајни систем, потребно је ангажовање свих релевантних субјеката, на свим нивоима. Локалне заједнице представљају јединице које могу значајно допринети стању безбедности саобраћаја у Србији. Наиме, свака локална заједница има тело у виду Савета за безбедност саобраћаја које дефинише план рада, а за шта постоје обезбеђена средства, како из буџета, тако и од наплаћених казни. На овај начин је постигнут, у свету, опште прихваћен концепт, да небезбедни, односно прекршиоци, учествују у финансирању и спровођењу мера за унапређење безбедности саобрћаја.
На конференцији сте представили пет научно-истраживачка рада у којима сте учествовали. Можете нам рећи нешто више о тим радовима? Чиме сте се у њима бавили? До каквих сте резултата дошли? И колико су такви радови корисни и пожељни у циљу унапређења безбедности саобраћаја у нашој земљи?
– С обзиром на то да сам професор на модулу за безбедност саобраћаја на Саобраћајном факултету у Београду, у сваком тренутку је активна реализација неколико истраживања. Имајући то у виду, моје колеге и ја увек имамо пуно тога да кажемо у погледу унапређења безбедности саобраћаја. Трудимо се да презентирани радови буду разноврсни и обухвате по могућству све факторе у систему безбедности саобраћаја: човек–возило–пут–окружење.
Са друге стране, радови морају да имају истакнут значај за локалне заједнице, односно могућност примене искустава презентираних у раду. Узимајући то у обзир, први рад је имао за циљ да покаже како је једна локална заједница (Лозница), реализовала пројекат у вези стратешког управљања у безбедности саобраћаја. Овај пример треба да подстакне и остале локалне заједнице које до сада нису усвојиле стратегију безбедности саобраћаја.
Следећи рад који бих истакао је настао као производ реализоване студије о изложености и ризику страдања у Србији које је Саобраћајни факултет у Београду реализовао, а Агенција за безбедност саобраћаја препознала значај овог истраживања и иницирала реализацију студије. Наиме, до сада нису били познати подаци о томе колико су грађани Србије учествују у саобраћају, односно колико су изложени ризицима у саобраћају, а што је од суштинског значаја када говоримо о оцени стања безбедности саобраћаја.
Са колегиницом Мирјаном Грдинић Ракоњац, којој сам ментор на докторским студијама, написан је рад у вези оцене ефикасности европских и земаља региона у погледу безбедности саобраћаја, а који проистиче из истраживања везаних за докторску дисертацију колегинице. Идеја је да се применом нових техника и алата, спроведу анализе како би могли да утврдимо каква је ситуација везана за угроженост у саобраћају и које земље предњаче по смањењу негативних последица саобраћајних незгода. Интересантно је да се поред Шведске, која представља синоним за успешно управљање безбедношћу саобраћаја, издвојила и Естонија.
Остала два рада била су везана за фактор човек, односно разматрала су негативне утицаје алкохола, односно умора, на безбедно учешће у саобраћају.
Били сте модератор радионице која је квалитетом радова који су били представљени привукла пажњу свих присутних учесника конференције. Можете ли нам рећи нешто више о представљеним радовима и њиховом значају?
– Поред радова о којима сам већ причао (у којима сам био аутор или коаутор), изложена су још три рада, од којих су се два рада односила на искуства из Републике Српске и могућност оцене безбедности саобраћаја једном вредношћу или тзв. композитним индексом, а један рад се бавио предикцијом саобраћајних незгода. Одувек је постојала тежња да се безбедност саобраћаја оцени једним бројем или бројем звездица (као што је случај са хотелима, ресторанима, возилима, путевима и сл.) и бројна су истраживања на ову тему.
Један од Ваших радова који је привукао пажњу био је посвећен електричним тротинетима. То је тренутно осетљиво питање и горући проблем у нашој земљи који ствара доста недоумица и забуна. Који су кокретно проблеми везани за учешће електричних тротинета у саобраћају?
– Електрични тротинети су од недавно постали наша садашњост и сигурно ће дуго бити наша будућност. У Србији и региону још увек нису дефинисани законски услови под којима електрични тротинети могу учествовати у саобраћају, што није добро за безбедност саобраћаја. Очекујемо да измена Закона о безбедности саобраћаја, која се тренутно припрема, обухвати и електричне тротинете, посебно у погледу намене површина којима се тротинети могу, односно морају кретати и брзина. Није природно да се тротоаром (којим је забрањено и кретање бицикала) крећу електрични тротинети остварујући брзине веће од брзине бицикла у нормалној вожњи.
И на самом крају би Вас питао да кажете Ваше искрено мишљење о нашем порталу који је покренут са циљем да промовише безбедност саобраћаја као научну дисциплину?
– Како сам на почетку поменуо, медији су један од субјеката који значајно може допринети унапређењу безбедности саобраћаја. Последња истраживања показују да је дигитални маркетинг надмашио по доступности остале врсте маркетинга, тако да се „дигиталним приступом“ и у области друштвеног маркетинга у који се сврставају и активности везане за унапређење безбедности саобраћаја, могу постићи врхунски резултати. Овај портал презентацијом активности и искустава у безбедности саобраћаја, значајно доприноси постављању безбедности саобраћаја као научне дисциплине на виши ниво, а како сам већ поменуо, од суштинског је значаја ширење свести и утемљивање позитивних ставова код учесника у саобраћају, јер је понашање у саобраћају кључни узрочник настанка саобраћајних незгода.
Хвала Вам професоре на издвојеном времену.